Sytuacja na rynku wina nie napawa optymizmem. Wiele wskazuje na to, że branżę czeka trudny okres, nawet w dłuższej perspektywie.
Aktualna sytuacja ekonomiczna(09’2023),
Nie chodzi już tylko o obecną sytuację gospodarczą o znacznie wyższą inflację i spowolnienie rozwoju wielu krajów i fakt, że coraz częściej używamy do zdefiniowania teraźniejszości pojęcia recesja. W Polsce i kilku krajach europejskich mamy bezpośrednio do czynienia ze stagflacją. Przyczyną tej sytuacji gospodarczej jest negatywne ograniczenie popytu wynikające z gwałtownego wzrostu cen oraz następujący po nim szok podażowy, który wynika zarówno ze wzrostu cen (na co istotny wpływ miały ceny energii, jak i sytuacja gospodarcza w wielu krajach) i w konsekwencji ze zmniejszeniem się produkcji. Mechanizmy te dotykają w większym stopniu te branże, które oferują towary nie będące pierwszą podstawową potrzebą kupującego, do czego zalicza się także branżę winiarską.
Zmiany demograficzne i kulturowe
Oprócz tych negatywnych trendów wynikających z okresowych trendów gospodarczych, na horyzoncie zdarzeń pojawia się jeszcze jedno, znacznie poważniejsze wyzwanie dla branży. Europa zmienia się pod względem demograficznym, a wraz z tą ewolucją badacze obserwują coraz wyraźniejsze zmiany w zachowaniach konsumentów. Częścią tych zmian jest również ograniczenie spożycia wina w wielu krajach. Jest to trend bardziej długoterminowy, który może mieć poważniejszy wpływ na produkcję i zmiany na poszczególnych rynkach.
Spadek spożycia w europejskich „krajach pijących wino” w bieżącym roku gospodarczym szacuje się na: 7% we Włoszech, 10% w Hiszpanii, 15% we Francji, 22% w Niemczech, 34% w Portugalii.
Działania choć bolesne muszą być podjęte
Na te procesy zareagował już rząd Francji, trzeciego co do wielkości kraju produkującego wino na świecie.
![](https://www.partnerlogistic.pl/wp-content/uploads/2023/10/pub1c.png)
Francuski minister rolnictwa Marc Fesneau ogłosił, że rząd podjął decyzję o zniszczeniu części win wytłoczonych w 2022 r. Zniszczonych zostanie ponad 300 milionów litrów wina. W ramach rekompensaty przeznaczył na ten cel ok. 216 milionów euro. Co więcej, we Francji wykarczowanych zostanie 9,5 tys. hektarów winnic.
W tak złożonej sytuacji wynikającej ze spadku spożycia i nadprodukcji win producenci powinni zadbać o znalezienie nowych rozwiązań, które zaowocują zbudowaniem nowych przewag konkurencyjnych.
Porównanie wielu firm pokazuje, że ci, którzy chcą być liderami rynku, muszą postępować inaczej, aby osiągnąć swój cel w inny sposób.
Najlepiej w takich sytuacjach odnieść się do nauki i oprzeć się na niekwestionowanych autorytetach naukowych, jak m.in. Prof. M.E. Porter, którego łańcuch wartości jest doskonałym przykładem tego, jak budować takie przewagi konkurencyjne.
- Buduj przewagę konkurencyjną na wartości, za którą kupujący jest skłonny zapłacić,
- Twoje działania w łańcuchu wartości powinny do siebie pasować i wzajemnie się wzmacniać
- Zbuduj wyróżniający się łańcuch wartości dostosowany do oczekiwań Twoich klientów, tworząc dla nich dodatkową wartość
- Oferuj wyjątkową propozycję wartości w porównaniu z innymi graczami na rynku.
Jak zwiększyć swoją pozycję na rynku ?
Wydaje się, że kluczem do zwiększenia pozycji na rynku może być jakość i obsługa klienta zorientowana na konkurencyjną cenę. W przypadku win, dla których gwarancją ponownego zakupu jest jego smak, decydującą rolę w dalszym ciągu odgrywa jego dostępność i powszechność.
Szeroki wybór win pozwala zaspokoić różne gusta, ale także zwiększa mnogość asortymentów, co buduje złożoność łańcuchów dostaw.
Bardzo trudno jest dostarczać towary z innych kontynentów i utrzymywać dostępność wszystkich produktów we wszystkich sieciach dystrybucyjnych, które obecnie są skupione w każdym kraju z osobna.
Oznacza to, że w tradycyjnym modelu, który funkcjonował od dekad, każdy z dystrybutorów musi oddzielnie utrzymywać zapasy i zazwyczaj skupia się tylko na wybranych produktach w zależności od obsługiwanego kanału dystrybucji.
Jak przełamać schemat?
Alternatywą dla takiego rozwiązania może być skupienie zapasów, szczególnie towarów premium, w jednym miejscu dla makroregionu i zaopatrywanie z tego miejsca sieci dystrybutorów. Pozwoli to na zwiększenie efektywności i dostępności obsługi na całym rynku (np. europejskim dla producentów z nowego świata) oraz zwiększenie zainteresowania dystrybutorów tymi grupami towarów, które ze względu na ich najczęstszą orientację na masową sprzedaż, nie są objęte stałym celem sprzedaży.
Rozwiązanie Wine-EuroHub oferowane przez Partner Logistic daje taką możliwość wdrożenia nowego spojrzenia na budowanie przewagi konkurencyjnej. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, skontaktuj się z nami.